Finland måste avbryta sin vapenexport till det krigförande Turkiet

Vänsterförbundets partifullmäktige 24.3.2018

Vänsterförbundets partifullmäktige kräver att regeringen omedelbart avbryter sin vapenexport till Turkiet, som krigar mot kurdförband i norra Syrien. Finland och EU bör dessutom idka påtryckning mot Turkiet med hot om sanktioner ifall man inte upphör med krigandet i Syrien och dra sig tillbaka från Afrin.

Finland kan inte exportera vapen till länder som för krig och kränker de mänskliga rättigheterna. Jag tror inte att finländarna vill ha våld mot civila på sitt samvete eller överhuvudtaget bli inblandade i inbördeskriget i Syrien, säger partifullmäktiges ordförande Pia Lohikoski.

Turkiets armé inledde 20.1.2018 anfallet mot Afrin i norra Syrien, som kontrollerades av kurdernas styrkor. Senaste söndag 18.3 erövrade turkiska styrkor Afrin. Som en följd av de turkiska anfallen har tiotals tusen mänskor flytt från området och hundratals civila har dödats i attackerna. Enligt SaferGlobes vapenövervakningsrapport från 2017exporterade Finland vapen till Turkiet för närmare 12 miljoner år 2016.

Är det här verkligen regeringens pris för att Finland struntar i den internationella rätten och de mänskliga rättigheterna? frågar Lohikoski.

Föremålet för Turkiets attacker är de kurdiska styrkor som tidigare har lyckats köra ut terroristorganisationen IS från norra Syrien. Nu hotar IS igen att ta makten i regionen, när Turkiet och allierade islamiststyrkor har angripit kurdstyrkorna. Enligt tidningsuppgifter befann sig största delen av dessa Turkiets allierade ännu för en tid sedan i IS’ trupper.

Bekymmersamt är också det faktum, att Turkiets president Recep Tayyip Erdogan har meddelat, att han utvidgar sitt angrepp i Syrien för att erövra mera områden från kurderna.

Vänsterförbundet kräver, att regeringen omedelbart avbryter vapenexporten till Turkiet och driver på ekonomiska sanktioner för att få Turkiet att dra sig tillbaka från kurdområdena.

Vänsterförbundet utmanar de andra oppositionspartierna att förbinda sig till att vapenexporten till Turkiet måste avbrytas.

– Regeringens beslut att fortsätta med att förse Turkiets krigföring med vapen bryter mot såväl internationell rätt som de mänskliga rättigheterna. Om Finlands ståndpunkt i fråga om Turkiets krigföring i Afrin inte ändras, innebär det att flyktingkrisen förvärras och ett folkmord hotar, säger Lohikoski.